Rob Sauvé van IBKI: ‘Examen moet geen toneelstukje zijn’

IBKI-examinatoren Rob Sauvé en Dook Ven gaven op de Nationale Rijschooldag 2019 uitleg over wat er wel en juist niet wordt verwacht van een rijinstructeur tijdens de Praktijkbegeleiding. Tijdens hun presentatie namen ze stap voor stap het beoordelingsformulier door en beantwoordden ze vragen uit de zaal over onduidelijkheden. Hun advies: “Neem het beoordelingsprotocol niet te strikt.”

Sinds 2017 gaat IBKI ‘on tour’ om toelichting te geven over het beoordelingsprotocol. IBKI gaat langs bij de rijschool of de rijschoolvereniging. Vaak ontstaat er een discussie aan de hand van praktijkvoorbeelden. Tijdens die bijeenkomsten blijkt geregeld dat de manier van beoordelen veel dichter bij de dagelijkse praktijk ligt dan op voorhand wordt gedacht. Zo ging het ook op de Nationale Rijschooldag, waar IBKI in de middag een workshop verzorgde over de beoordeling. De workshop mocht op veel belangstelling rekenen.

Beschreven competenties zijn richtlijn

“Het protocol met de 34 beschreven competenties wordt veel te strikt gezien”, merkte examinator Rob Sauvé op. Veel instructeurs hebben het idee dat ze aan alle 34 punten moeten voldoen in het examen, waardoor ze niet op een ontspannen manier hun normale les draaien. “Het is een misperceptie dat je alles moet doen. De punten zijn een richtlijn. Wij denken dat je prima zelf in staat bent om te beoordelen wat je goed doet en wat je minder goed doet. Mede daarom zijn we begonnen met ‘IBKI on tour’ en ook daarom zijn we hier om toelichting te geven aan de hand van het beoordelingsprotocol.”

Punten mislopen

Vanuit de zaal kwam de opmerking dat er wel degelijk een toneelstukje moet worden opgevoerd om de benodigde punten te behalen. “Je geeft bijvoorbeeld niet in elke les een demo, maar als je dat tijdens de beoordeling niet doet loop je punten mis. Dus voer je een toneelstukje op”, werd gezegd.

Het geven van een demo is punt 7 van de lijst: “Geef vanaf de bestuurdersplaats een demo conform de Rijprocedure.” Wie geen demo geeft, kan drie van twaalf punten mislopen van het onderdeel ‘Uitleg’. Om te slagen voor het onderdeel ‘Uitleg’ zijn minimaal acht punten nodig.
Sauvé herhaalde dat het protocol een richtlijn is en geen verplichting. “Laat ik voorop stellen dat het niet hoeft als je het nooit doet. Maar je kunt inderdaad punten missen. We willen vooral dat je een ontspannen les draait zoals je altijd doet.”

Een andere onduidelijkheid op het formulier was punt 17: hardop laten verwoorden. Vanuit de zaal kwam de opmerking dat leerlingen in de knoop kunnen komen als ze tijdens een handeling vertellen wat ze doen. Sauvé lichtte toe dat het verwoorden van een handeling net zo goed ervoor of erna kan, als de auto stilstaat.

Concrete communicatie met de leerling

Een belangrijk punt voor het IBKI is dat de instructeur in de communicatie met de leerling concreter mag zijn. De examinator haalde een voorbeeld aan van een leerling die negentien keer probeerde achteruit in te parkeren en iedere keer maar weer niet goed uitkwam. “Zeg niet dat een leerling vroeger of later moet insturen, maar wees concreet over het punt waarop er ingestuurd moet worden.”
Een laatste tip: “Wees eerlijk tegen de leerling, zorg dat je met dezelfde mening uit de auto stapt.”
Goed, de Praktijkbegeleiding moet geen toneelstukje zijn. En draai vooral ontspannen je les. De belangrijkste vraag uit de zaal: hoeveel instructeurs slagen voor de Praktijkbegeleiding? Daar zijn Sauvé en Ven duidelijk over: “hooguit 2 procent slaagt niet.”

Meer nieuws

Hulpdiensten in het verkeer: tips voor de rijles

Welk advies geef jij je leerling wanneer een voorrangsvoertuig de lesauto nadert? Gert Staal is docent bij de Politie Oost-Brabant en geeft rijvaardigheidstrainingen aan agenten. Tijdens het ondernemersontbijt van de Nationale Rijschooldag legde hij uit hoe de politie rijdt in een noodsituaties. Als het rijgedrag van een spoeddienst voorspelbaar is, is de kans op ongelukken… Lees verder ›

Foto’s: geslaagde editie Nationale Rijschooldag 2019

De organisatie kijkt terug op een geslaagde en zomerse editie van de Nationale Rijschooldag bij 1931 Congrescentrum in Den Bosch. Bezoekers konden dinsdag veel kennis vergaren aan de hand van het Ondernemersontbijt, workshops en de rijschoolbeurs. Op het buitenterrein stonden de nieuwste lesauto’s klaar voor een testrit.  Het was dinsdag de achtste keer dat de… Lees verder ›

Seat Arona wint titel Lesauto van het Jaar 2020

De Seat Arona heeft dinsdag de titel Lesauto van het Jaar 2020 gewonnen. De uitreiking vond plaats tijdens de Nationale Rijschooldag in Den Bosch. Dit evenement voor de rijschoolbranche wordt jaarlijks georganiseerd door het online vakblad RijschoolPro. De Arona kreeg een 8,87 als eindscore mee. Seat viel tweemaal in de prijzen, want de Ateca eindigde… Lees verder ›