‘Verkopen gaat veel verder dan het eenmalig aanbieden van een opleiding’

Op het gebied van Code 95 krijgen opleiders in de rijschoolbranche met steeds meer concurrenten te maken. Hoe kunnen bedrijven zich het beste onderscheiden ten opzichte van andere opleiders? Yana Ivanova van Rijschool Media2Go geeft opleiders tips tijdens haar workshop ‘Uitblinken met Code 95’ tijdens de Nationale Rijschooldag op 18 september bij Autotron Rosmalen. Ivanova geeft in onderstaande column alvast een voorproefje.

COLUMN – Veel ondernemers kampen met het gevoel dat ‘verkopen niet bij hen past’. Als de zaken goed gaan is er meestal geen reden voor paniek. Maar het succes van nu geeft geen garantie voor de toekomst. Wat is uiteindelijk de beste verkoopstrategie voor een verkeersschool als het gaat om de zakelijke markt? Wij hebben hierover een andere mening dan menig sales- en marketingbureaus. Voor zowel ondernemers als verkoopmedewerkers zouden wij het woord ‘verkopen’ in een nieuw daglicht willen zetten.

Wat verkopen wij eigenlijk?

Bij het woord ‘verkopen’ moeten we denken aan alle activiteiten die ervoor zorgen dat bestaande klanten terugkomen en nieuwe klanten binnen blijven komen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het waarborgen van kernwaarden, service en kwaliteit. We moeten ervoor zorgen dat zo veel mogelijk potentiële klanten weten wat wij aanbieden en de kernwaarden van onze organisatie begrijpen. Daarnaast is het belangrijk dat bestaande
klanten niet ‘vergeten’ worden. Verkopen voor verkeersscholen gaat veel verder dan het eenmalig aanbieden van een opleiding aan een persoon of een bedrijf.

Verkopen heeft een negatieve lading

Helaas wordt verkopen nog steeds gezien als iets negatiefs. Ondernemers en medewerkers zorgen ervoor dat dit ook (bewust of onbewust) door alle lagen binnen de organisatie waargenomen wordt. Uiteindelijk heeft dit grote invloed op de mindset van iedereen met alle gevolgen van dien.

‘Wij hebben het te druk voor klanten’

In de wandelgangen binnen verkeersscholen hoor ik vaak “we hebben het zo druk” en “wij willen niet opdringen, de klanten moeten zelf kiezen”. Dit is volkomen begrijpelijk. Maar hoe bijzonder zal een cursist zich voelen als iedereen het zo druk heeft en dit laat blijken? Wat heeft hij aan de informatie die wij verstrekken over de wachttijden van het CBR? Uiteindelijk hebben we allemaal te maken met dezelfde wachttijden. Dus wat maakt ons anders dan de concurrent?

Verkopen begint bij het stellen van de juiste vragen

Bij het bepalen van een verkoopstrategie moeten we stilstaan bij hetgeen een chauffeur vertelt aan zijn werkgever over onze flexibiliteit. Hetgeen hij vertelt aan zijn kennissen en vrienden over een cursus die hij bij ons heeft gevolgd. Het draait allemaal om het stellen van de juiste vragen. Heeft de chauffeur die onlangs bij ons een cursus volgde de aandacht gekregen zoals voorheen (in mindere tijden)? En wat hebben we geleerd van de periode waarin het minder goed ging binnen de rijschoolbranche? Weten alle medewerkers waar de organisatie voor
staat en hoe zit het met de ‘afdeling verkoop’? Hoe moet een klant kiezen als hij niet weet
wat ons anders maakt dan de rest? Weten we het zelf eigenlijk wel?

Hoe maak je het verschil?

Alleen een goede verkoper of ondernemer, met aandacht en inzicht in de behoefte en beleving van de klant, kan het verschil maken. Aangezien steeds meer Code 95-aanbieders van buiten de branche een deel van ‘ons werk’ proberen binnen te slepen moeten we nu hieraan tijd en aandacht besteden. Hoe kunnen verkeersscholen het verschil maken op het gebied van branding, marketing en sales?”

Antwoorden op deze vragen geeft Yana Ivanova tijdens de workshop ‘Uitblinken met Code 95’ op de Nationale Rijschooldag, 18 september 2018 bij Autotron Rosmalen. Wie zich heeft geregistreerd voor dit evenement, kan zich vervolgens bij de workshop aanmelden. 

Meer nieuws

Hulpdiensten in het verkeer: tips voor de rijles

Welk advies geef jij je leerling wanneer een voorrangsvoertuig de lesauto nadert? Gert Staal is docent bij de Politie Oost-Brabant en geeft rijvaardigheidstrainingen aan agenten. Tijdens het ondernemersontbijt van de Nationale Rijschooldag legde hij uit hoe de politie rijdt in een noodsituaties. Als het rijgedrag van een spoeddienst voorspelbaar is, is de kans op ongelukken… Lees verder ›

Foto’s: geslaagde editie Nationale Rijschooldag 2019

De organisatie kijkt terug op een geslaagde en zomerse editie van de Nationale Rijschooldag bij 1931 Congrescentrum in Den Bosch. Bezoekers konden dinsdag veel kennis vergaren aan de hand van het Ondernemersontbijt, workshops en de rijschoolbeurs. Op het buitenterrein stonden de nieuwste lesauto’s klaar voor een testrit.  Het was dinsdag de achtste keer dat de… Lees verder ›

Rob Sauvé van IBKI: ‘Examen moet geen toneelstukje zijn’

IBKI-examinatoren Rob Sauvé en Dook Ven gaven op de Nationale Rijschooldag 2019 uitleg over wat er wel en juist niet wordt verwacht van een rijinstructeur tijdens de Praktijkbegeleiding. Tijdens hun presentatie namen ze stap voor stap het beoordelingsformulier door en beantwoordden ze vragen uit de zaal over onduidelijkheden. Hun advies: “Neem het beoordelingsprotocol niet te… Lees verder ›